• Marinda Beute

Social Media Trends voor 2020

Social media trends: voor adverteerders op social media is het volgen ervan onmisbaar. Je wilt weten wat er speelt, welke functies en platforms hot zijn en wat je maar beter links kunt laten liggen. Hierdoor weet je wat werkt en waar jouw ideale klant zich bevindt.


Er gebeurt tegenwoordig zoveel qua nieuwe functies, overnames en nieuwe technologie dat je makkelijk de weg kwijt kunt raken. Wij zetten enkele trends op een rijtje.


Gebruikers van Facebook verschuiven naar Instagram

De laatste twee jaar wordt er een verschuiving zichtbaar van Facebook naar Instagram en YouTube. Video is nog niet echt een sterk punt gebleken van Facebook, waardoor veel berichten met langere video eind vorig jaar verschoof van Facebook naar YouTube.


Moet je mee naar Instagram?

Een bekend gezegde in marketingland is ‘’the trend is your friend’’. Daarnaast is het spreiden van je kansen ook geen slechte strategie als je niet van een platform afhankelijk wilt zijn. Als je tot nu toe alleen op Facebook actief bent om particuliere klanten te bereiken, dan is het aanmaken van een Instagram profiel een goede zet. Voor bedrijven die voornamelijk zaken doen met andere bedrijven is LinkedIn waarschijnlijk de beste optie.


Als je wilt adverteren dan geeft de combinatie Facebook – Instagram natuurlijk mooie mogelijkheden. Zeker omdat je ook in Messenger (Vanaf begin 2020) en WhatsApp kunt adverteren. LinkedIn heeft de naam relatief duur te zijn ten opzichte van Facebook en is ook wat lastiger in gebruik.


Verschuiving van tekst naar afbeelding

Mede onder invloed van de verschuiving van Facebook naar Instagram en YouTube vindt langzaam een verschuiving plaats van de manier waarop we informatie overdragen. Die wordt steeds meer visueel en steeds meer gebaseerd op storytelling.

Op social media is de verschuiving in communicatie van tekst naar plaatjes ook al een tijd geleden ingezet. De drive achter deze trend zijn de mogelijkheden die de smartphone biedt. Deze wordt steeds krachtiger, krijgt betere camera’s en meer opslagruimte. Daardoor wordt het makkelijker om met een smartphone kwalitatief goede foto’s te maken. Daarbij komt het snelle internet en toenemende mogelijkheden op Instagram.


Tekst blijft wel een fundamentele pijler van communicatie. Daarnaast is tekst voor veel mensen nog steeds een natuurlijke manier van zichzelf uitdrukken. Ook werkt tekst al eeuwen prima om kennis te delen en zijn veel zoek technologieën op tekst gebaseerd.


De integratie van social media in gaming

De integratie van social media in interactieve games als Fornite is ook een interessante trend. Het aantal games stijgt en er komen ook steeds meer social media achtige functies als chat beschikbaar in games.


Het doel hierachter is om een veilige en vertrouwde omgeving te creëren waarin spelers makkelijk samen kunnen werken. Gebruikers zien gaming ook als een manier om vaardigheden te leren.


Al met al zullen er in het nieuwe jaar genoeg trends zijn om te volgen en om rekening mee te houden in je social media strategie.




16 keer bekeken

© 2019 door Tellie.nl 

Volg ons op Social Media

KVK-nummer 61545759

btw-id nummer NL001523485B46

Bank NL46 RABO 0191 9891 93

  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon
  • White Instagram Icon